donderdag 4 september 2008

tegen blauwe plekken

Lisa. een meisje met lange blonde haren. ze is 5, maar eigenlijk best klein voor haar leeftijd. Ze wil alleen maar met haar knuffel spelen, die ze elke dag mee neemt van huis. Puzzels, popjes, of andere kinderen interseerd haar niet. Jij, als juf/leraar, maakt je best zorgen om haar. ze is terug getrokken. ze is gevoelig voor elke aanraking of hard geluid.

Laatst had je tot je schrik opgemerkt dat ze blauwe plekken op haar armen had. je hielt het goed in de gaten. elke dag kwam ze weer met nieuwe blauwe plekken. Je weet niet wat je er van moet denken. is het mishandeling? zoveel weet je niet van haar ouders af. ze brengen haar weg en halen haar weer op. zoveel praten ze eigenlijk niet tegen je. Je weet niet wat je moet doen.


Kindermishandeling. Het komt vaker voor dan je denkt. Alleen het gebeurd zo vaak onopgemerkt. Het is een vreselijk iets wat je een kind kan aan doen. Maar wat doe je er tegen? wat zou je doen als juf/leraar? hoe zou jij dat stap voor stap handelen? en waarom vind je dat? vertel.





2 opmerkingen:

Anniekvanderwilk zei

Lijkt me heeel moeilijk om dit aan te pakken, ik zou het in ieder geval niet alleen doen, ik zou wel hulp bij gaan halen en mijn collega's inlichten en vragen wat zij er van vinden en dan goed samen werken, en in ieder geval de kinder bescherming inlichten.

Marlie zei

ik zou ook een collega om hulp vragen. want misschien kijkt zij er wel heel anders tegen aan. ik zou niet meteen de kinder bescherming inlichten.
het kind kan natuurlijk een erg druk kind zijn, en daarom blauwe plekken hebben.
ik zou het kind voorzichtig mee benaderen. gewoon vragen waarom hij/zij die blauwe plekken heeft gekregen. dat lijkt mij de eerste beste stap.