donderdag 4 september 2008

jou gedachten en 24 uur kinderopvang

Milou is druk bezig met haar puzzel. Ze is 4 jaar, en is op de 24 uur kinderopvang. ze ziet haar moeder alleen in het weekend.

In het begin miste ze haar moeder heel erg. Langzaam begon ze er aan te wennen, om haar moeder alleen in het weekend te zien. Langzaam begon ze haar moeder te vergeten. Het werd haar dagelijkse ritme. het sosciale contact met haar moeder is beperkt. Ze word meer opgevoed door juf Christel.



Kim is een moeder van 2 kinderen. Een jaar geleden is haar man overleden. Ze wilde weer gaan werken, zodat ze niet met haar kinderen op straat komt te staan. Door haar lange dagen werk, heeft ze geen tijd om voor de kinderen te zorgen en te passen. Daarom gaan de kinderen naar een 24 uur kinderopvang. Zo kan Kim toch nog werken.



Steeds meer word er gebruik gemaakt van 24 uur kinderopvang. Zoals je leest is het voor Milou best sneu dat ze haar moeder maar zo weinig ziet. Maar als je het van kim's kant kijkt, is zo'n 24 uur kinderopvang erg handig.
Ik vroeg me dus af wat jullie van 24 uur kinderopvang vinden.
Vind jij dat de 24 uur kinderopvang afgeschaft moet worden? waarom wel, waarom niet?
Zou jij je kind naar een 24 uur kinderopvang brengen? Wat zou je doen als je in Kim's positie staat? en waarom zou je dat doen?

Vertel wat jij er van vind!



3 opmerkingen:

Antoinette Engbers zei

Moeilijk hoor. Zoals je ziet zitten er meerdere kanten aan een zaak. Goed van jou dat je naar beide kanten kijkt. Zomaar 24 uurs opvang afwijzen is wel erg gemakkelijk gedacht. Ben benieuwd hoe jij zelf hier uiteindelijk over gaat denken

Noëmie zei

Ik weet eigenlijk niet of het moet afgeschaft moet worden. Ik denk dat dit alleen voor het uitsterste is als er echt geen uitweg meer is voor de kinderen om ze thuis te houden, door zo'n probleem thuis. Maar als bijv de beide ouders werken zoveel. Dan vind ik dat de 1 wel minder kan gaan werken en ze gaan opvoeden.

Ik zou mijn kind nooit naar een 24uurs opvang laten brengen. Ik wil graag mijn eigen kinderen later opvoeden. Ik vind het beetje een gevangenis voor de kinderen als ze daar dag en nacht zitten! En vind het niet goed.

Ik zou het, als ik Kim was, misschien een oppas regelen of een uitkering aanvragen. Want die krijgen ze meestal wel. Ook heb je regelmatig wel lieve vrienden en familie van wie je kleren ect krijgt. Als dit niet allemaal mogelijk zou zijn.. dan was het laatste waar ik dan aan zou denken ze daar naar toe sturen..

Maargoed. Hoe denk je er zelf dan over Marlie?

Marlie zei

Ik vind dit zelf ook een erg moeilijk vraag. maar als je een hard werkende alleenstaande moeder bent, kan ik goed begrijpen dat je je kind naar een 24 uur opvang brengt. Als je kind door de weeks naar 24 uur opvang brengt omdat je dan lekker rust hebt, vind ik vreselijk. dan denk ik dat je gewoon beter geen ouder kunt worden. want als je kiest om vader/moeder te worden, weet je dat je je kind moet opvoeden, en niet iemand anders.

ik weet zelf niet of ik mijn kind naar een 24 uur opvang brengt. ik kan net zo goed zelf een weduwe worden of ziek/ongeluk krijgen. dan lijkt de 24 uur opvang een goeie optie.

maar als dat niet het geval is, vind ik de 24 uur opvang onnodig. dan zorg ik liever zelf voor me kindje.

misschien moet er alleen een 24 uur opvang komen voor alleen staande moederss/vaders. of voor ouders die ziek, lichamelijke beperking hebben. (ga zo maar door)
Dan vind ik dat die 24 uur opvang juist nuttig