zondag 24 januari 2010

speentje in of uit?


Luidruchtig gebrul vult de kamer. mvr. de Eik en mvr. Blenke keken verstoord op.

" ach jeeh " begon mvr Blenke " ik zal haar speen wel even halen. dat helpt altijd!"

" een speen?" mvr de Eik keek haar verbaast aan. " daar kun je beter niet aan beginnen hoor! want waar je aan begint moet je ook weer proberen mee te einigen! Ik heb Lisa ook nooit de speen gegeven. "

Nu keek Mvr Blenke verbaast. " geen speen? maar wat doe je dan als Lisa huilt? ze zegen zelfs dat spenen goed zijn hoor! zo verbeterd de baby haar zuigvaardigheid en ze merken dan ook dat ze veel met hun mond kunnen bewegen. "

" een speen goed? nee hoor! als ze er eenmaal gewend aan raken, krijg je die speen niet meer bij de weg. dan krijgen ze tandjes, en die groeien dan meteen scheef. Kinderen mogen best even huilen, hoor! "


Tja, ouderschap is gewoon moeilijk. wat is nou goed en wat niet? Een speen of geen speen?
Een speen is nou eenmaal handig. Het troost het kind en laat het stoppen met huilen. Maar als het eenmaal zo ver is dat ze te oud worden? Dan zijn ze zo gewend aan hun geliefde speentje.


Ikzelf heb nooit een speen gehad. Maar dat kwam omdat ik altijd de duim had. Nog moeilijker! want dat kun je niet afpakken. en om eerlijk te zijn, tot aan me 10de heb ik geduimd! veel te lekker om mee te stoppen. fijn als ik boos ben, verdrietig, of lekker ga slapen. Zo zou de baby dat vast ook zien.


waar kies jij later voor als ouder?
Speen in of uit?


3 opmerkingen:

Melanie Smits zei

Hay Marlie

Ik zelf heb vroeger wel een speen gehad. Daarom zou ik mijn kind later ook wel een speen geven. Ik vind niet dat het slecht voor het kind is en het scheelt ook heel veel gehuil. En als je kind dan te oud word voor de speen verstop je hem gewoon en koop je een mooie knuffel voor het kind. Zo hebben mijn ouders het bij mij gedaan en ik heb daarna nooit meer naar mijn speen gevraagd.

Ruth zei

Hee Marlie

Ik heb als klein kind nooit een speen gehad, en er ook nooit problemen mee gehad.
Ik zou mijn kind geen speen geven. Een knuffel werkt net zo goed.
Een zuigreflex krijgt het kindje met de voeding ook wel.

En het bewegen van een mond gebeurt ook wel als het kind de omgeving leert ontdekken.

groetjes ruth

Noëmie zei

Bij mij zijn er altijd wat baby's geweest die het gewoon nodig hebben een speen om even rustig te worden. Vaak weet je later in je stage wel wie dat zijn. Ik vind het echt geen ramp als mijn kind later ook een speen heeft. Ik vind het juist wel goed dat er spenen bestaan.
Ik ben ook eigenlijk niet eens met Ruth, want met een zuigreflex hebben ze wel dergelijks wat aan. Ze weten dat ze op wat kauwen en sommige kinderen vinden dit misschien wel erg fijn en worden er rustig van.