maandag 4 januari 2010

Een bijtende situatie:

opdracht voor school:

Mijn vriendin kwam vanmorgen op de koffie met haar peuter van drie. Wij wilden gezellig bij kletsen terwijl de kinderen lief zouden spelen.. tenminste, dat was het plan.
Want al gauw was de sfeer gruwelijk verpest doordat sam zijn tanden in de hand van dat lieve kleine meisje had ge zet omdat zij aan zijn autootjes zat!
Luid huilend vluchtte het mishandelde speelkameraadje in de armen van haar mama. Hoe moet ik hierop reageren?
Dit is niet nieuw. Al vaker heb ik hem streng toegesproken, hem hardhandig op de gang gezet, uitgelegd dat hij andere kinderen geen pijn mag doen..
Ik weet het niet meer. Ik voelde me schuldig tegenover mijn vriendin. Wat kan ik het beste doen in deze situatie? Hebben jullie tips?


Sam heeft een manier ontdekt om zijn zin te krijgen, namelijk door te bijten. Omdat Sam nog niet zo goed kan praten, kan hij nog niet vragen aan een ander kindje dat hij zijn auto terug wil hebben. Daardoor kan hij zijn emoties niet uiten. Maar omdat hij zijn emoties wel kwijt wil, bijt hij. De alle eerste keer dat hij beet, heeft hij vast gemerkt dat hij dan krijgt wat hij wil. Bijt hij een ander kind, dan schrikt het kindje en rent van het afgepakte speelgoed weg.
Peuter Sam begrijpt nog niet dat bijten pijn doet. Dat komt omdat peuters zich nog niet goed kan inleveren in andere mensen.

Tips:

Als Sam heeft gebeten, geef je hem totaal geen aandacht. Zonder wat te zegen, zet je hem in de strafhoek. Zo voorkom je dat Sam negatieve aandacht vraagt. Na een kleine paar minuten ga je terug naar Sam. Je verteld hem KORT en duidelijk dat bijten pijn doet. En dat hij daardoor niet zijn auto terug krijgt. Je verteld dit kort omdat lange preken niet werken. Daar hebben ze nog niet genoeg constentratie vermogen voor.

Geef Sam soms persoonlijke aandacht. Bij die aandacht ga je vertellen wat wel goed en lief is en wat niet. Aaien en knuffels geven is lief, bijten en slaan niet. Vertel hem ook waarom dat wel en waarom dat niet lief is. vertel hem ook in die persoonlijke aandacht wat hij zou kunnen doen als zijn speelgoed word afgepakt. Zoals het terug pakken. Of het aan mama vertellen. En als hij al wat kan praten.. vertel hem dan dat hij dan tegen het kindje kan zegen dat hij zijn auto terug wil hebben. Vertel hem ook wat hij niet mag doen als zijn speelgoed word afgepakt.

Bijten blijft een fase. Het zal uiteindelijk vanzelf over gaan.



2 opmerkingen:

Noëmie zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Noëmie zei

Hoi Marlie,
Ik ben het wel met jou eens dat je het kind daarmee de aandacht moet geven. Bij mij op de groep heb ik hiermee ook te maken met een kindje. Zelf zie ik haar maar 1 dag en merk ik het niet zo heel snel maar de verhalen wat ik verder hoor van de leidsters blijken er wel uit ze bijt. Je kunt het nog niet echt duidelijk maken (met mijn doelgroep) dat je het speelgoed moet terug geven. Dit zullen ze pas echt bij de peuters leren.

Groetjes Noëmie

PS. Reageer ook even op mijn weblog!!!